Silniki elektryczne
Silniki elektryczne wraz z biegiem czasu zastąpił silniki spalinowe oraz parowe. Silnik stał się nieodzownym elementem układów napędowych czy też wielu urządzeń nas otaczających w życiu codziennym. Silniki indukcyjny ma za zadanie zmianę energii elektrycznej w prędkość obrotową.
Kompletny silnik indukcyjny zbudowany jest z poszczególnych elementów:
- Wirnika,
- Stojana,
- Układu ułożyskowania,
- Zacisków elektrycznych,
- Akcesoriów.
Silniki elektryczne można podzielić na kilka grup, pierwsza dotyczy zasilania, są to silniki jednofazowe oraz trójfazowe. Kolejny podział grupuje je na silniki synchroniczne i asynchroniczne.
Jednofazowe silniki elektryczne
Są to silniki szeregowe lub klatkowe. 1-fazowy silnik indukcyjny składa się ze stojana wraz z uzwojeniami, z wirnika także z uzwojeniami oraz komutatorem oraz ze szczotko trzymaczy. W standardzie silniki jednofazowe zasilane są napięciem 230V, zdarzają się występować także inne napięcia, m.in. 400V. Każdy z producentów posiada w swojej ofercie wiele silników o zmiennych prędkościach obrotowych. Innym elementem jaki pojawia się w silniku jednofazowym jest hamulec czy też chłodzenie obce, tzn. wentylator wraz z silnikiem, który usytuowany jest na obudowie stojana. Natomiast klatkowe silniki elektryczne posiadają możliwość pracy na przemiennym prądzie, jeszcze inaczej pracują silniki z komutatorem, tutaj pojawia się prąd stały DC i przemienny AC.
Trójfazowy silnik elektryczny
Silnik indukcyjny 3-fazowy zbudowany jest jako silnik pierścieniowy lub klatkowy. Silniki trójfazowe także występują z chłodzeniem obcym czy też hamulcem. W tym przypadku różnią się one nieco pod względem budowy, a mianowicie w tym przypadku na rdzeniu stojana zostało usytuowane 3-fazowe uzwojenie. Silnik ten podłączany jest do prądu przemiennego AC, a ilość par biegunów rdzenia zmienia się ilość obrotów/min.
Silniki jednofazowe jak i również silniki elektryczne trójfazowe występują w różnych mocach oraz prędkościach obrotowych. Silniki elektryczne mocowane są na dwa sposoby, tzn. za pomocą kołnierza lub na łapach.
Silniki indukcyjne z magnesami trwałymi
Silniki te różnią się nieco od silników asynchronicznych. Różnica polega n tym, że wirnik został dodatkowo wyposażony w elementy z neodymowymi magnesami. Z uwagi na to, pole magnetyczne staje się znacznie wzmocnione, z kolei odległość wirnika i stojana staje się minimalna. Silnik synchroniczny w którym praktycznie nie zachodzi efekt poślizgu zużywa dużo mnie energii elektrycznej. Ponadto silniki elektryczne z magnesami trwałymi cechują się znacznie większą sprawnością w porównaniu do silników asynchronicznych.